ارتباط با درجات ایمانی پایین تر

در روایات ما هست روایاتی که می فرماید که ایمان ده درجه دارد

إنّ‏الإیمانَ عَشْرُ دَرَجاتٍ بِمَنزِلَهِ السُلَّمِ ، یُصْعَدُ مِنهُ مِرْقاهً بَعدَ مِرْقاهٍ

مثل نردبانی که پله پله از درجات ایمان بالا می رن

فلا یَقُولَنَّ صاحبُ الاثنَینِ لِصاحِبِ الواحدِ : لَستَ على شَیءٍ

کسی که روی پله ی دوم هست روی پله ی دوم انقلابی گری هست روی پله ی دوم ایمان هست به کسی که روی پله ی اول هست نگه تو مومن نیستی

فلا تُسْقِطْ مَن هُو دُونَکَ فیُسْقِطَکَ مَن هُو فَوقَکَ

اونی که روی پله اول است ننداز پایین بندازی پایین اون کسی که بالاتر از تو هست تو را با لگد از همین پله ی دوم می انذازه پایین

بعد دارد که اگر دیدید که کسی در پله ی پایین تر است

فارْفَعْهُ إلیکَ برِفْقٍ 

با مدارا این را بیاریدش بالا آرام آرام و چیزی را بهش تحمیل نکنید که طاقتش را ندارد که اگر طاقتش را نداشته باشه می شکند

مَن کَسَرَ مؤمنا فعلَیهِ جَبْرُهُ

کسی که مومنی را بشکند جبرانش هم با خودشه

 

مگه ما خودمون گاهی اوقات چی بودیم؟

کذلک کنتم من قبل فمن الله علیکم فتبینوا(قسمتی از آیه ۹۴ سوره نساء ) 

ما خودمون در همین درجه از معارف انقلابی ایمانی که هستیم همون دو میلیون کلمه هایی بوده که اساتید ما به ما یاد دادن دوتاشو به زور یاد گرفتیم وگرنه خودمون چیزی نبودیم چیزی نمی فهمیدیم لذا این رفق و مدارا و رحم، رحم نسبت به مومنین

بوده از امام صادق (ع) اومدند سوال کردند که با فلانی ها بچرخیم؟ بالاخره معاشرت کنیم؟ گفتند بکنید.

گفتند خوب معارفی که ما داریم را اینا ندارند

پاسخ دادند اگر اینجوری باشه ما هم با شما نباید رفت و آمد کنیم چون که حتما ما معارفی داریم که شما ندارید.

وحدت

هر چقدر انسان نگاه می کند می بینید امروز  وحدت در میان امت اسلامی یک کیمیاست. وحدت در میان انقلابی‌ها یک کیمیاست. این ید واحده است که می تواند مشت شود و اون موقع اون اشداء علی الکفار را رقم بزنه. اینی که قرآن میگه:

وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم ۖ وَاصبِروا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرینَ (انفال ۴۶)

(این آیه را از قصد ابتداش را نخوندم تا بگم بعدا)

نزاع نکنید. فشل میشید سست می شید این ابهت تون می ره وَتَذهَبَ ریحُکُم  بعد صبر کنید سر همین  وَاصبِروا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرینَ

این دو ویژگی را با هم داشته باشیم. مهم با هم بودنش هست

اینجا به عنوان سوال و حرف آخر

درسته که رحماء بینهم اما دقت بفرمائید این وحدت یک محوریت می‌خواد. ما محوریت لازم داریم برای وحدت. این توصیه به وحدت صرفا یک امر ریش سفیدی نیست که تو را بیاید دست بردارید. ول کنید. نجنگید با همدیگه. با هم خشن صحبت نکنید. صرفا یک توصیه اخلاقی نیست. یک توصیه ی ساختاری هم هست

ساختار وحدت باید مشخص بشه. وحدت کجاست؟ حول چه محوری؟ کجا ما باید وحدت داشته باشیم؟

اینجاست که این آیه ابتداش مهم است.

أَطیعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم

اطاعت کنید از خدا و رسول که عبارت خدا و رسول در قرآن  همانطوری که علامه طباطبایی در المیزان یک بحث مفصلی راجع به این عبارت خدا و رسول دارند که لب اون کلام این است که وقتی استفاده می‌شود از عبارت رسول در کنار خدا اون جایگاه ولایت اجتماعی را داره نشانه می‌رود

و أَطیعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا

وحدت امت محور می‌خواد. کسی اگر محور وحدت امت را خدشه دار بکنه بدترین ظلم را  کرده .

 

خلیفه‌ی دوم ( در نهج البلاغه هست که در جنگ با فارس سوالاتی می‌پرسد از وجود نازنین امیرالمومنین ) سوال اول اینکه : ما تک بزنیم یا پاتک‌؟ اول ما بجنگیم یا بایستیم اونا بجنگن ما دفاع کنیم؟ سوال دوم اینکه ما تعدادمون خیلی تعداد کمی است چکار کنیم؟ سوال سوم اینکه خودم برم جنگ یا نرم جنگ؟

در جواب سوال سوم حضرت اینجوری می‌فرمان(دقت کنید):

مَکانُ القیّمِ بالاَمرِ، مَکانُ النِّظامِ مِنَ الخَرزِ یَجمَعُهُ و یَضُمُّهُ فَاِذا اِنقَطَعَ النِّظامُ تَفَرَّقُ الخَرزُ وَ ذَهَبَ ثُمَّ لَم یَجتَمِع بِحذافیره اَبَداً

مکان اینجایی که تو پر کرده ای- مَکانُ القیّمِ بالاَمرِ- این جایگاه – مَکانُ النِّظامِ مِنَ الخَرزِ– جایگاه نظام به اون رشته می‌گن به اون نخ تسبیح یا گردن بند می‌گویند و خرز هم به دانه های تسبیح یا گردن بند می گن- یَجمَعُهُ و یَضُمُّهُ تمام این دانه ها را این رشته به هم وصل نگه داشته است.  فَاِذا اِنقَطَعَ النِّظامُ اگر رشته بگسلد تَفَرَّقُ الخَرزُ وَ ذَهَبَ  همه‌چی از بین می‌ره تمام دانه‌ها می پاشه ثُمَّ لَم یَجتَمِع بِحذافیره اَبَداً دیگه هرگز نمی‌شه اینها را با هم جمع کرد

پس ما  وحدت می‌خوایم  منتها محور وحدت هم میخواهیم که اوست که جمع می‌کند. در مسائل اجتماعی  فاصله با او تکلیف ها را مشخص میکند. وگرنه اگر دعوت به وحدت بصورت خام باشد هرکسی می‌خواهد دعوت به خودش کند. میگه همه بیاین دور من جمع شید. دور این رای جمع شین. اینجوری که جامعه، جامعه نمی‌شود

مَکانُ القیّمِ بالاَمرِ، مَکانُ النِّظامِ مِنَ الخَرزِ یَجمَعُهُ و یَضُمُّهُ فَاِذا اِنقَطَعَ النِّظامُ تَفَرَّقُ الخَرزُ وَ ذَهَبَ ثُمَّ لَم یَجتَمِع بِحذافیره اَبَداً

پس این خلاصه ی اشداء علی الکفار از این طرف  و از آن طرف هنر رحماء بینهم و با رحم و شفقت برخورد کردن

 

دریافت فایل صوتی

 

——————

پانوشت :

الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام :

إنّ‏الإیمانَ عَشْرُ دَرَجاتٍ بِمَنزِلَهِ السُلَّمِ ، یُصْعَدُ مِنهُ مِرْقاهً بَعدَ مِرْقاهٍ ، فلا یَقُولَنَّ صاحبُ الاثنَینِ لِصاحِبِ الواحدِ : لَستَ على شَیءٍ ، حتّى یَنْتهیَ إلى العاشِرِ . فلا تُسْقِطْ مَن هُو دُونَکَ فیُسْقِطَکَ مَن هُو فَوقَکَ ، وإذا رأیتَ مَن هُو أسْفَلُ مِنکَ بدرجهٍ فارْفَعْهُ إلیکَ برِفْقٍ ، ولا تَحْمِلَنَّ علَیهِ ما لا یُطیقُ فَتَکْسِرَهُ ، فإنّ مَن کَسَرَ مؤمنا فعلَیهِ جَبْرُهُ .

الکافی : ۲ / ۴۵ / ۲ منتخب میزان الحکمه : ۵۸

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Best casino live online reviews.